Фізкультхвилинки на уроці
Одним із основних завдань держави у
галузі освіти є турбота про здоров’я нації, виховання фізично загартованого
підростаючого покоління. Особливо гостро це завдання постає сьогодні у зв’язку
із зростанням гіподинамії школярів, зумовленої подальшою інтенсифікацією їх
розумової праці, з одного боку, і зниженням рухової активності, з іншого (діти
мало рухаються, менше грають в рухливі ігри через прив'язаність до телевізора і
комп'ютера).
Згідно з ученням І. М.Сеченова про
активний відпочинок, працездатність людини відновлюється значно швидше, якщо
процес збудження переключається на інші центри кори головного мозку.
Відомо, що впродовж шкільного
навчального дня поступово збільшується ступінь втоми дітей, знижується їх
працездатність. Першими ознаками зниження працездатності є неуважність,
збільшення кількості помилок при виконанні завдань, ненавмисне порушення
дисципліни (відволікання від навчальної роботи, розмови і т.п.). І це цілком
закономірно і зрозуміло. Адже тривале сидіння за партою вимагає постійного
статичного напруження м`язів спини, шиї, ніг, що призводить до їх втоми. У
цьому випадку дитина починає мимоволі розслабляти втомлені м`язи. З`являється
перекіс тулуба вліво або вправо. Учень лягає грудьми на парту або підставляє
руки під підборіддя. Починає човгати ногами.
Виконання вірно підібраних фізичних
вправ упродовж декількох хвилин підвищує тонус м`язів, знімає втому дитини.
Таким чином, необхідність проведення фізкультурних хвилинок, динамічних пауз,
вправ-енергізаторів на загальноосвітніх уроках очевидна. Основне їх завдання –
повернути втомленій дитині працездатність, увагу, зняти м`язове і розумове
напруження, попередити порушення постави та деформацію будови тіла.
Змістом фізкультурних хвилинок є
прості, зручні для виконання в класі фізичні вправи. Вони повинні сприяти
активному відпочинку тих груп м`язів і частин тіла, які втомлюються від
одноманітної пози сидіння за партою і роботи.
Фізкультурні хвилинки проводяться, як
правило, після 20-30 хв. роботи. Їх тривалість має бути в межах 2-3 хвилин. Виконувані
вправи не повинні викликати стомлення або збудження дітей. Учитель проводить
фізкультурні хвилинки під час уроку, коли це необхідно для покращення стану
дітей і підвищення їхньої уваги.
Проведення фізкультурної хвилинки не
повинно відображатися на ході уроку. Тому її слід проводити після завершення
якого процесу, пов'язаного з навчальними заняттями.
Комплекс вправ складається з 3-4 вправ
для основних груп м`язів з 6–8 - разовим повторенням кожної. У
фізкультурні хвилинки включається зазвичай три вправи. Перша – типу
«потягування», впливає на хребет і грудну клітку (випрямляюча), друга – для ніг
і третя – для тулубу. Вправи для рук окремо не проводяться, їх слід поєднувати
з іншими вправами.
Слід також пам`ятати, що тонус м`язів
передньої поверхні тулуба має природну перевагу над тонусом задньої поверхні.
Це і є однією із головних причин порушення правильної постави: сутулість, нахил
голови вперед, опускання плечей і т.п. Тому основну увагу слід приділити
зміцненню м`язів задньої поверхні тулуба. Ефективними тут будуть вправи у
потягуванні, випрямленні і прогині хребта, розправленні грудної клітки.
У школярів, особливо молодших, під час
виконання письмових робіт швидко втомлюються м`язи рук, тому в комплекс вправ
для фізкультурної хвилинки необхідно включити рухи для рук і пальців.
Організація фізкультурних хвилинок
передбачає підготовку приміщення та учнів, які для виконання вправ повинні
закрити книжки, зошити і покласти їх на середину парти, розшпилити комірці.
Черговий відкриває фрамугу або кватирку. Добре, коли учні вміють проводити
фізкультурні хвилинки самостійно. Це дає змогу відпочити і голосовим зв`язкам
учителя. Проводити фізкультурні хвилинки може черговий учень або фізорг.
Після закінчення вправ необхідно
прийняти положення правильної постави й утримувати його протягом 5-6 секунд. Це
дозволить створити установку на збереження правильної постави під час
навчальних занять. Вправи рекомендується
виконувати стоячи біля парти або сидячи за партою. Заміну комплексів фізкультурних хвилинок слід
проводити не частіше одного разу на два тижні.
Вправи комплексу рекомендується виконувати одну за другою без перерв.
Для підвищення ефективності
фізкультурних хвилинок доцільно використовувати музичний супровід. Для добору
відповідної музики можна залучати учнів класу. Це буде сприяти підвищенню
інтересу учнів до цього виду занять фізичними вправами.
Особливо цікаві фізкультхвилинки,
супроводжувані віршованим текстом. Розучування вправ у поєднанні з віршованим
текстом сприяє розвиткові в учнів пам’яті та уваги. Імітація дій, які
виконуються «сніжинкою», «метеликом», «зайчиком», «синичкою», про яких йдеться
у віршах, розвиває уяву учнів. Імітаційні вправи викликають в них особливий
інтерес, бо мають багато спільного з ігровою діяльністю, казкою.
Якщо віршовані рядки, що супроводжують
фізкультхвилинку, є зразками справжньої дитячої поезії, їм прищеплюється повага
до художнього слова і рідної мови, до природи, виховується естетичний смак.
Основні вимоги до вибору вправ:
·
мають відповідати віковим особливостям
учнів, бути простими, цікавими та доступними, мати ігровий характер, бути
зручними для виконання на обмеженій площі, емоційними й досить інтенсивними;
·
мають бути знайомі дітям, щоб не витрачати
час на їх пояснення та розучування;
·
комплекс вправ має спрямовуватися на
основні великі м'язові групи і знімати статичну напругу, викликану тривалим
сидінням;
·
обов'язково слід добирати такі вправи, як
потягування, випрямляння та вигинання хребта, на розправляння грудної клітки,
що виконується з одночасними рухами рук угору і врізнобіч – вони сприяють
випрямленню хребта та підвищують тонус м'язів-розгиначів тулуба;
·
рухи за своїм характером мають бути
протилежними положенню тулуба, ніг, голови, рук дітей під час занять;
·
вправи мають узгоджуватися з видом і
тематикою занять, характером діяльності;
·
остання вправа має спрямовуватися на
зниження фізичного навантаження.
Енергізатор – це коротка вправа, що
відновлює енергію групи.
Призначення енергізаторів на уроці – створення
позитивної психологічної атмосфери в класі, відновлення енергії та посилення
групової активності. Крім того, вони дозволяють учням проявити рівні здібності
— тілесно-кінестетичні, візуально-просторові, міжособистісного спілкування.
Енергізатори корисні для послаблення
монотонності, збудження активності учнів й заохочення їх до подальшої праці.
Переваги використання енергізаторів:
·
відновлення енергії класу;
·
привертання уваги учнів;
·
об'єднання кількох методів навчання в
єдине ціле;
·
включення всіх у процес навчання;
·
отримання задоволення від навчання.
Майже кожен енергізатор містить елемент
фізкультхвилинки, але не кожна фізкультхвилинка є енергізатором, тому що
використовується не лише для зняття втоми, але й як релаксація.
Фізкультхвилинки для очей.
1. Швидко
покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.
2.
Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь.
Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
3.
У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж
само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 –
6. Повторити 1 – 2 рази.
4.
Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на
рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.
Рухові фізкультхвилинки з
лічбою
1. Всі
піднесли руки – раз!
На носках стоїть
весь клас,
Два – присіли,
руки вниз,
На сусіда
подивись.
Раз! – і вгору,
Два! – і вниз,
На сусіда
подивись.
Будем дружно ми
вставати,
Щоб ногам роботу
дати.
Раз – присіли, два
– піднялись.
Хай мужніє ваше
тіло.
Хто старався
присідати,
Може вже
відпочивати.
2.
Раз –
підняли руки вгору,
Два –
схилилися додолу,
Не згинайте,
діти, ніг,
Як торкаєтесь
підлоги.
Три, чотири –
прямо стати,
Будем знову
починати.
Нахилися вперед,
Нахилися назад,
І направо, і
наліво,
Щоб нічого не
боліло.
Раз, два, три, чотири
- набираємося сили;
Нахилились,
повернулись,
До товариша
всміхнулись.
3.
Вихідне положення (в.п.) - руки на поясі.
1 -
нахил голови вперед,
2 -
в.п.,
3 -
нахил голови вправо,
4 -
в.п.,
5 -
нахил голови вліво,
6 -
в.п.,
7 -
нахил голови назад
8 - в.п.
( повторити 4-6 разів).
4. В.п. - руки
на поясі.
1 – руки до
плечей,
2 – піднятись
на носки, руки вгору,
3 – опуститись на
всю ступню, руки до плечей,
4 – в.п.
5. В.п.
– стати прямо.
1. – присіли, руки
вперед,
2 - в.п. (
повторити 4-6 разів).
6. В.п. -
стати прямо.
1 - присісти;
2 - встати;
3 - піднятися на
носки, руки вгору, потягнутися;
4 – опуститися на
стопу, руки вниз ( повторити 4-6 разів).
7. В.п. - руки
на поясі.
1. - руки
вперед;
2. - руки
вгору;
3. - руки
в сторони;
4. - в.п.
(повторити 4-6 разів).
8.
«Годинник»
В.п. - руки
на поясі.
Робити нахили
тулуба вліво-вправо, уперед-назад, промовляючи: „Тік-так, мов годинники отак,
цілий день ось так”.
9. В.п. -
стати прямо.
1-2 -
підняти ліву ногу, зігнуту в коліні, і
плеснути під нею в долоні, опустити;
3-4 -
теж з правою ногою.
10. В.п.
-
стати прямо.
1 - плеснути в долоні перед собою;
2 - за спиною;
3 - над головою;
4 - в.п. (
повторити 6-8 разів).
11.
В.п. - ноги нарізно, руки в сторони.
1-2 -
нахил вправо,
3-4 -
нахил вліво ( повторити 6-8
разів).
12. В.п.
- стати прямо.
1 – присісти, руки
вперед,
2 -
в.п.,
3 – присісти, руки
в сторони,
4 – в.п. ( повторити 6- 8 разів).
13. В.п.
- стати прямо.
1 - руки
за голову,
2 -
піднятися на носках,
3 - руки
за голову, лікті вперед, опуститися на всю ступню,
4 - в.п. (
повторити 6-8 разів).
14. В.п. - руки
перед грудьми.
1-2 – два ривки
зігнутими руками, (спина випрямлена)
3-4 - те
саме, прямими руками ( повторити 6-8
разів).
15. В.п.
– руки до плечей.
1 -
нахили вправо, руки вгору,
2 -
в.п.,
3-4 - те саме вліво ( повторити 6-8 разів).
16.
В.п. - стати прямо, руки на поясі.
1 – напівприсісти,
2 – в.п.,
3 – присісти,
4 – в.п. ( повторити 4-6 разів).
17. Руки
в сторони та вгору —
На носочки
піднялись.
Підніми голівку
вгору —
Й на долоньки подивись.
Присідати ми
почнемо,
Добре ноги
розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо.
Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись
І сусіду усміхнулись.
Віршовані
фізкультхвилинки
1. Щось
не хочеться сидіти,
Треба трохи
відпочити.
Руки вгору, руки
вниз,
Руки в боки, руки
так,
Руки вгору, як
вітряк.
Вище руки
підніміть
І спокійно
опустіть.
Плесніть, діти,
кілька раз.
За роботу, все
гаразд!
2. Працювати
перестали
І тепер всі дружно
встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу
починати!
Руки вгору, руки
вниз
І легесенько
пригнись.
Покрутились,
повертілись,
На хвилинку
зупинились.
Пострибали,
пострибали,
Раз — присіли,
другий — встали.
Всі за парти
посідали.
3. Трава
низенька-низенька. (Роблять присідання.)
Дерева
високі-високі. (Піднімають руки вгору.)
Вітер дерева
колише-гойдає. (Обертаються.)
То направо, то
наліво нахиляє. (Нахиляються вправо,
вліво.)
То вгору, то
назад. (Потягуються вгору, назад.)
То вниз нагинає. (Нахиляються вперед.)
Птахи летять-відлітають. (Махають руками-«крильми».)
А учні тихенько за
парти сідають. (Сідають за парти.)
Немає коментарів:
Дописати коментар