Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з хімії у системі загальної освіти затверджені Наказом МОН № 1222 від 21.08.2013 року
Визначальними в оцінюванні рівня навчальних досягнень учнів з хімії є особистісні результати пізнавальної діяльності, в яких відображаються загальнопредметні компетентності, набуті учнями в процесі навчання.
За відмінностями між обсягом і глибиною досягнутих результатів, ступенем самостійності у виконанні завдань, здатністю використовувати знання у нових ситуаціях виокремлено рівні навчальних досягнень учнів, що оцінюються за 12бальною шкалою.
Кожний наступний рівень вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові характеристики.
При оцінюванні рівня навчальних досягнень з хімії враховується:
–
оволодіння хімічною мовою як засобом відображення знань про речовини і хімічні явища;
– рівень засвоєння теоретичних знань;
– сформованість експериментальних умінь, необхідних для виконання хімічних дослідів, передбачених навчальною програмою;
– здатність учнів застосовувати набуті знання на практиці;
– уміння розв’язувати розрахункові задачі.
Усі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за характеристиками, наведеними в таблицях.
Оцінювання теоретичних знань
Рівні навчальних досягнень | Бали | Характеристика навчальних досягнень учня (учениці) |
---|---|---|
Початковий | 1 | Учень (учениця) розпізнає деякі хімічні об’єкти (хімічні символи, формули, явища, посуд тощо) і називає їх (на побутовому рівні) |
2 | Учень (учениця) описує деякі хімічні об’єкти за певними ознаками | |
3 | Учень (учениця) має фрагментарні уявлення з предмета вивчення і під керівництвом вчителя може відтворити окремі його частини | |
Середній | 4 | Учень (учениця) відтворює деякі факти, що стосуються хімічних сполук і явищ |
5 | Учень (учениця) відтворює окремі частини навчального матеріалу, дає визначення основних понять | |
6 | Учень (учениця) послідовно відтворює значну частину навчального матеріалу | |
Достатній | 7 | Учень (учениця) відтворює навчальний матеріал, наводить приклади, з допомогою вчителя порівнює хімічні об’єкти |
8 | Учень (учениця) логічно відтворює фактичний і теоретичний навчальний матеріал, застосовує знання в стандартних умовах, порівнює, класифікує хімічні об’єкти | |
9 | Учень (учениця) володіє знаннями основоположних хімічних теорій і фактів, наводить приклади на підтвердження цього, аналізує інформацію, робить висновки | |
Високий | 10 | Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і застосовує знання на практиці, узагальнює й систематизує інформацію, робить аргументовані висновки |
11 | Учень (учениця) володіє засвоєними знаннями і використовує їх у нестандартних ситуаціях, встановлює зв’язки між явищами; самостійно знаходить, оцінює і використовує інформацію з різних джерел згідно з поставленим завданням; робить узагальнювальні висновки | |
12 | Учень (учениця) має системні знання з предмета, аргументовано використовує їх, у тому числі в проблемних ситуаціях; аналізує додаткову інформацію; самостійно оцінює явища, приймає рішення, висловлює судження, пов’язані з речовинами та їх перетвореннями |
Оцінювання практичних робіт
Рівні навчальних досягнень | Характеристика навчальних досягнень учнів |
---|---|
Початковий | Учень (учениця) знає правила безпеки під час проведення практичних робіт, виконує найпростіші хімічні досліди під керівництвом вчителя |
Середній | Учень (учениця) складає прилади; з допомогою вчителя виконує окремі хімічні досліди згідно з інструкцією, описує хід виконання дослідів |
Достатній | Учень (учениця) самостійно виконує практичні роботи згідно з інструкцією, описує спостереження, робить висновки |
Високий | Учень (учениця) виконує хімічні експерименти, раціонально використовуючи обладнання і реактиви; описує поетапні спостереження; складає звіт, що містить обґрунтовані висновки; виконує експериментальні задачі за власним планом |
Оцінювання розв’язування розрахункових задач
Рівні навчальних досягнень | Характеристика навчальних досягнень учнів |
---|---|
Початковий | Розв’язування задач не передбачене |
Середній | Учень (учениця) складає скорочену умову задачі; робить обчислення лише з готовою формулою |
Достатній | Учень (учениця) наводить потрібні формули речовин і рівняння реакцій; розв’язує задачі, користуючись алгоритмом |
Високий | Учень (учениця) самостійно і раціонально розв’язує задачі; розв’язує комбіновані задачі |
МІНІСТЕРСТВО
ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
м. Київ
21.08. 2013 № 1222
Про
затвердження орієнтовних
вимог
оцінювання навчальних
досягнень
учнів із базових дисциплін
у
системі загальної середньої освіти
З метою організованого переходу на нові Державні
стандарти та з метою додержання державних вимог до рівня загальноосвітньої
підготовки учнів
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити орієнтовні вимоги до оцінювання навчальних
досягнень учнів у системі загальної середньої освіти з предметів інваріантної
складової навчального плану, що додаються.
2. Міністерству освіти і науки, молоді та спорту
Автономної Республіки Крим, управлінням (департаментам) освіти і науки обласних,
Київської та Севастопольської міських
державних адміністрацій довести цей наказ до відома керівників загальноосвітніх
навчальних закладів
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного
опублікування.
4. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Заступник міністра
Б.М. Жебровський
Додаток
1
до
наказу МОН України
від 21.08.2013 №1222
Зі
змінами
затвердженими
наказом МОН
№1009 від 19.08.2016
Біологія
При
оцінюванні рівня навчальних досягнень учнів з біології враховується:
– рівень
оволодіння біологічними ідеями, що
становлять важливу складову загальнолюдської культури;
– обсяг відтворення знань, рівень розуміння
навчального матеріалу;
– самостійність
суджень, систематизація та глибина знань;
–
дієвість
знань, уміння застосовувати їх у практичній діяльності з метою розв’язування
практичних задач;
– уміння робити висновки та узагальнення на основі
практичної діяльності;
– рівень
оволодіння практичними уміннями та навичками спостереження та дослідження
природи.
Оцінювання навчальних досягнень учнів з
біології здійснюються за характеристиками, наведеними в таблицях 1 і 2.
Таблиця
1
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці) |
Початковий |
1 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя
або з використанням підручника
(робочого зошита) розпізнає і називає
окремі біологічні об’єкти |
2 |
Учень (учениця) за
допомогою вчителя або з використанням
підручника (робочого зошита) називає окремі ознаки біологічних
об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних об'єктів |
|
3 |
Учень (учениця) відтворює окремі
факти; за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита)
характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що
потребують однослівної відповіді (наприклад так або ні); допускає суттєві
біологічні помилки |
|
Середній |
4 |
Учень (учениця)
за допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального матеріалу; дає
визначення окремих біологічних понять, неповну характеристику загальних
ознак біологічних об’єктів,
допускаючи несуттєві біологічні помилки |
5 |
Учень (учениця) відповідаючи на
запитання вчителя відтворює основний зміст навчального матеріалу;
характеризує загальні ознаки
біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних понять, описує
біологічні обєкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні помилки;
проводить та описує спостереження; за допомогою вчителя виконує прості
біологічні дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя
розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі |
|
6 |
Учень (учениця)
самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, відповідає на окремі
запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що наведені у підручнику; у
цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції
окремих біологічних об’єктів за планом з незначними неточностями; за зразком
розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі |
|
Достатній |
7 |
Учень (учениця)
самостійно відтворює основну частину навчального матеріалу, використовуючи
необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять, допускаючи у
відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює біологічні об‘єкти та
явища; виконує прості біологічні
дослідження та описує їх результати; з
допомогою вчителя формулює висновки |
8 |
Учень (учениця)
самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання,
допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об’єкти, явища і
процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; пояснює причиннонаслідкові
зв’язки; застосовує отримані знання у стандартних ситуаціях; розв’язує типові
біологічні вправи і задачі користуючись
алгоритмом |
|
9 |
Учень (учениця) вільно відтворює
навчальний матеріал та відповідає на
поставлені запитання; аналізує
інформацію, за допомогою вчителя встановлює причиннонаслідкові зв’язки;
самостійно розв’язує типові біологічні
вправи і задачі; використовує знання у стандартних ситуаціях; виправляє
помилки; уміє працювати зі схемами, графіками, малюнками, таблицями, атласамивизначниками,
натуральними біологічними об’єктами та їх
моделями; виконує прості біологічні дослідження та пояснює їх результати;
виявляє емоційноціннісне ставлення до живої природи |
|
Високий |
10 |
Учень (учениця)
логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у межах
програми; розкриває суть біологічних
явищ, процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну характеристику
біологічним об’єктам і явищам з визначенням подібності й відмінності; аналізує, систематизує, узагальнює,
встановлює причиннонаслідкові зв’язки;
використовує знання у нестандартних ситуаціях; виявляє ставлення й
готовність реагувати відповідно до засвоєних ціннісних орієнтацій |
11 |
Учень (учениця)
виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах програми; самостійно
аналізує і розкриває закономірності живої природи, пояснює прикладами, що
ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну характеристику
біологічним явищам з поясненням причин подібностей й відмінностей; встановлює
і обґрунтовує причиннонаслідкові зв’язки; визначає можливості практичного
застосування результатів дослідження; виявляє переконання і активно проявляє ціннісні орієнтації, здійснюючи вибір
завдань і рішень |
|
Високий |
12 |
Учень (учениця) виявляє системні
знання з біології, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних
ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища і процеси, виявляє особисту
позицію щодо них; використовує знання
з інших предметів для виконання ускладнених завдань; знаходить та
використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання;
уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв’язання, приймати рішення,
аргументувати власне ставлення до різних поглядів на об’єкт вивчення, бере
участь у дискусіях, вирішенні проблемних питань |
Оцінювання
лабораторних і практичних робіт
При оцінюванні лабораторних і практичних
робіт враховується:
– обсяг виконання завдань роботи;
– наявність помилок, їх кількість;
– оформлення роботи (порядок оформлення,
виконання рисунків біологічних об’єктів, охайність тощо);
– для лабораторних робіт наявність і зміст
висновків (відповідність меті та змісту завдань роботи, повнота, логічність,
послідовність тощо);
– для практичних робіт наявність і зміст звіту
про роботу;
– рівень самостійності під час виконання
завдань і формулювання висновків (написання звіту).
Таблиця
2
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці) |
Початковий |
1 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя
або з використанням підручника
(робочого зошита) розпізнає і називає
окремі біологічні об’єкти |
2 |
Учень (учениця) за
допомогою вчителя або з використанням
підручника (робочого зошита) називає окремі ознаки біологічних
об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних об'єктів |
|
3 |
Учень (учениця) відтворює окремі
факти; за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита)
характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що
потребують однослівної відповіді (наприклад так або ні); допускає суттєві
біологічні помилки |
|
Середній |
4 |
Учень (учениця)
за допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального матеріалу; дає
визначення окремих біологічних понять, неповну характеристику загальних
ознак біологічних об’єктів, допускаючи несуттєві біологічні помилки |
5 |
Учень (учениця) відповідаючи на
запитання вчителя відтворює основний зміст навчального матеріалу;
характеризує загальні ознаки
біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних понять, описує
біологічні об’єкти за
планом, допускаючи несуттєві біологічні помилки; проводить та описує
спостереження; за допомогою вчителя виконує прості біологічні дослідження та
описує їх результати; за допомогою вчителя розв’язує прості типові біологічні
вправи і задачі |
|
|
6 |
Учень/учениця
самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, відповідає на окремі
запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що наведені у підручнику; у
цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції
окремих біологічних об’єктів за планом з незначними неточностями; за зразком
розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі |
Достатній |
7 |
Учень/учениця
самостійно відтворює основну частину навчального матеріалу, використовуючи
необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять, допускаючи у
відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює біологічні об‘єкти та
явища; виконує прості біологічні
дослідження та описує їх результати; з
допомогою вчителя формулює висновки |
8 |
Учень/учениця
самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання,
допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об’єкти, явища і
процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; пояснює причиннонаслідкові
зв’язки; застосовує отримані знання у стандартних ситуаціях; розв’язує типові
біологічні вправи і задачі користуючись
алгоритмом |
|
9 |
Учень/учениця вільно відтворює
навчальний матеріал та відповідає на
поставлені запитання; аналізує
інформацію, за допомогою вчителя встановлює причиннонаслідкові зв’язки;
самостійно розв’язує типові біологічні
вправи і задачі; використовує знання у стандартних ситуаціях; виправляє
помилки; уміє працювати зі схемами, графіками, малюнками, таблицями, атласамивизначниками,
натуральними біологічними об’єктами та їх
моделями; виконує прості біологічні дослідження та пояснює їх результати;
виявляє емоційноціннісне ставлення до живої природи |
|
Високий |
10 |
Учень/учениця
логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у межах
програми; розкриває суть біологічних
явищ, процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну характеристику
біологічним об’єктам і явищам з визначенням подібності й відмінності; аналізує, систематизує, узагальнює,
встановлює причиннонаслідкові зв’язки;
використовує знання у нестандартних ситуаціях; виявляє ставлення й
готовність реагувати відповідно до засвоєних ціннісних орієнтацій |
11 |
Учень/учениця
виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах програми; самостійно
аналізує і розкриває закономірності живої природи, пояснює прикладами, що
ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну характеристику
біологічним явищам з поясненням причин подібностей й відмінностей; встановлює
і обґрунтовує причиннонаслідкові зв’язки; визначає можливості практичного
застосування результатів дослідження; виявляє переконання і активно
проявляє ціннісні орієнтації,
здійснюючи вибір завдань і рішень |
|
12 |
Учень/учениця виявляє системні знання
з біології, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних
ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища і процеси, виявляє особисту
позицію щодо них; використовує знання
з інших предметів для виконання ускладнених завдань; знаходить та
використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання;
уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв’язання, приймати рішення,
аргументувати власне ставлення до різних поглядів на об’єкт вивчення, бере
участь у дискусіях, вирішенні проблемних питань |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ
І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
м. Київ
21.08. 2013 № 1222
Про затвердження орієнтовних
вимог оцінювання навчальних
досягнень учнів із базових дисциплін
у системі загальної середньої освіти
З метою організованого переходу на нові Державні стандарти та з метою
додержання державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити орієнтовні вимоги до оцінювання
навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти з предметів
інваріантної складової навчального плану, що додаються.
2. Міністерству освіти і науки, молоді та спорту
Автономної Республіки Крим, управлінням (департаментам) освіти і науки
обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій довести
цей наказ до відома керівників загальноосвітніх навчальних закладів
3. Цей наказ набирає чинності з дня його
офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Заступник міністра
Б.М. Жебровський
Додаток 2
до наказу МОН України
від 21.08.2013 №1222 (витяг)
Вступ
Вимоги до
оцінювання навчальних досягнень учнів основної школи розроблені відповідно до
Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 «Про
затвердження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти»
та наказу МОНмолодьспорту від 13.04. 2011 року № 329 «Про затвердження
Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі
загальної середньої освіти», зареєстрованого у Міністерстві юстиції від 11.05.
2011 року № 566/19304.
Вимоги до
оцінювання навчальних досягнень учнів основної школи набувають чинності
поетапно:
у 5 класах
загальноосвітніх навчальних закладів – з 2013/14 навчального року;
у 6 класах
загальноосвітніх навчальних закладів – з 2014/15 навчального року;
у 7 класах
загальноосвітніх навчальних закладів – з 2015/16 навчального року;
у 8 класах
загальноосвітніх навчальних закладів – з 2016/17 навчального року;
у 9 класах
загальноосвітніх навчальних закладів – з 2017/18 навчального року.
Оцінювання
навчальних досягнень учнів здійснюється за 12бальною шкалою.
Змістом вимог до оцінювання є
виявлення, вимірювання та оцінювання навчальних досягнень учнів, які
структуровані у навчальних програмах, за предметами.
Відповідно до
ступеня оволодіння знаннями і способами діяльності виокремлюються чотири рівні
навчальних досягнень учнів: початковий, середній, достатній, високий.
І початковий
рівень, коли у результаті вивчення навчального матеріалу учень:
• називає об’єкт вивчення (правило, вираз,
формули, геометричну фігуру, символ тощо), але тільки в тому випадку, коли цей
об’єкт (його зображення, опис, характеристика) запропонована йому
безпосередньо;
• за допомогою вчителя виконує елементарні
завдання.
ІІ середній
рівень, коли учень повторює інформацію, операції, дії, засвоєні ним у процесі
навчання, здатний розв’язувати завдання за зразком.
ІІІ достатній
рівень, коли учень самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, вміє
виконувати певні операції, загальна методика і послідовність (алгоритм) яких
йому знайомі, але зміст та умови виконання змінені.
IV високий
рівень, коли учень здатний самостійно орієнтуватися в нових для нього ситуаціях,
складати план дій і виконувати його, пропонувати нові, невідомі йому раніше
розв’язання, тобто його діяльність має дослідницький характер.
Кожен наступний
рівень вимог включає вимоги до попереднього, а також додає нові.
Оцінювання
здійснюється у процесі повсякденного вивчення результатів навчальної роботи
учнів, а також за результатами перевірки навчальних досягнень учнів: усної (
індивідуальне, групове, фронтальне опитування), письмової (самостійна робота,
контрольна робота, тематична контрольна робота, тестування, та інші).
Навчальний
заклад може використовувати інші системи оцінювання навчальних досягнень учнів
за погодженням з місцевим органом управління освітою. При цьому оцінки за
семестри, рік, результати державної підсумкової атестації переводяться у бали
відповідно до цих критеріїв.
З метою
підвищення мотивації учнів до навчання, формування ключових компетентностей,
підвищення об'єктивності оцінювання впродовж всього періоду навчання, градації
значущості балів за виконання різних видів робіт можна застосовувати рейтингову
систему оцінювання.
Природознавство
При оцінюванні навчальних досягнень
з природознавства враховується:
• засвоєння на рівні вимог навчальної
програми знань про об'єкти, і процеси, що відбуваються у природі, сформованість
понять про системи живої і неживої природи;
• правильність, науковість, логічність і
доказовість викладу матеріалу, повнота розкриття понять і закономірностей,
точність вживання природознавчої термінології;
• ступінь самостійності відповіді;
• сформованість загальноосвітніх,
специфічних, інтелектуальних умінь та навичок спостереження, опису,
експерименту, роботи з додатковими та інформаційнокомунікаційними джерелами,
роботи в малій групі співробітництва.
Рівні
навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика
навчальних досягнень учня (учениці) |
Початковий |
1 |
Учень (учениця) за
допомогою вчителя розпізнає і називає окремі тіла і явища природи |
2 |
Учень
(учениця) за допомогою вчителя називає окремі факти, програмового
матеріалу; користуючись підручником
знаходить визначення наукових понять |
|
3 |
Учень (учениця) за
допомогою вчителя (підручника) називає окремі факти, уявлення, наводить
приклади окремих тіл і явищ природи, фрагментарно описує їх; робота в малій
групі співробітництва потребує активізації та контролю |
|
Середній |
4 |
Учень (учениця) за
допомогою вчителя дає визначення окремих понять, фрагментарно характеризує
тіла і явища природи; за допомогою вчителя знаходить необхідну інформацію у
підручнику (зошиті) для виконання елементарного завдання; за допомогою інших
виконує завдання у малій групі співробітництва |
5 |
Учень (учениця) відтворює
основний навчальний матеріал, допускаючи неточності у визначенні та
формулюванні правил і означень; описує тіла та явища природи за типовим
планом, допускаючи неточності; проводить спостереження, за допомогою вчителя
виконує досліди та описує їх результати |
|
6 |
Учень
(учениця) відтворює основні положення
навчального матеріалу, характеризує тіла і явища природи з незначними
неточностями; досліди проводить з
допомогою вчителя, не пояснюючи їх результатів; за вказівкою виконує завдання у малій групі
співробітництва |
|
Достатній |
7 |
Учень
(учениця) самостійно відтворює більшу частину навчального матеріалу з
незначними порушеннями послідовності; розкриває властивості тіл і явищ
природи, допускаючи неточності; пояснює відповідь прикладами з підручника; за
зразком виконує завдання; проводить та
описує природничонаукові спостереження; самостійно проводить досліди, описує
їх результати |
8 |
Учень (учениця) самостійно
послідовно відтворює навчальний матеріал з окремими неточностями; з допомогою
вчителя формулює висновки, аналізує, встановлює найсуттєвіші зв'язки і
залежність між тілами живої і неживої природи, явищами, фактами, процесами;
застосовує отримані знання у стандартних ситуаціях; проводить досліди,
пояснює їх суть; виконує завдання у малій групі співробітництва |
|
9 |
Учень
(учениця) вільно відтворює навчальний матеріал, для пояснення використовує
загальновідомі докази; застосовує знання у стандартних ситуаціях, при
виконанні практичних робіт і завдань, проведенні досліджень; аналізує та систематизує інформацію;
проводить досліди в школі та вдома, пояснює та оформляє їх результати;
знаходить необхідну інформацію в довідкових виданнях |
|
Високий |
10 |
Учень
(учениця) усвідомлено відтворює навчальний матеріал; аргументовано пояснює
свої відповіді на прикладах з підручника та власного досвіду; аналізує і
розкриває суть явищ природи; узагальнює та
систематизує інформацію на основі вивчених закономірностей і понять,
робить висновки; вміє працювати зі схемами, малюнками, картографічним
матеріалом, атласамивизначниками;
здійснює природничонаукові спостереження, проводить дослідження,
обґрунтовано пояснює їх результати та застосовує у практичній діяльності;
усвідомлено використовує вивчену природничонаукову лексику в самостійних
усних повідомленнях |
11 |
Учень (учениця) має глибокі
знання про різноманіття тіл і явищ природи; встановлює зв'язки з раніше
вивченим; розкриває взаємозв'язки між живою і неживою природою на основі
загальних закономірностей; аргументовано використовує отримані знання у
різних ситуаціях; проводить досліди, зіставляє їх результати; усвідомлює значення та висловлює власне
ставлення до охорони навколишнього середовища; уміє знаходити, аналізувати й
застосовувати додаткову природознавчу інформацію; організовує роботу у малій групі співробітництва |
|
Високий |
12 |
Учень (учениця) має
системні, міцні знання про закономірності природи та місце людини у ній,
усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; уміє самостійно
аналізувати, оцінювати, узагальнювати природознавчий матеріал; самостійно
проводить природничонаукові спостереження, досліди, вимірювання, оформляє
результати; вміє користуватися лабораторним обладнанням, вимірювальними і
збільшувальними приладами; застосовує знання про природу в повсякденному
житті, оцінює рівень безпеки навколишнього середовища як сфери
життєдіяльності; бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних питань;
знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального
завдання; уміє приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних
поглядів на об’єкт вивчення |
Біологія
При оцінюванні рівня навчальних досягнень учнів з
біології враховується:
–
рівень оволодіння біологічними ідеями,
що становлять важливу складову загальнолюдської культури;
–
обсяг відтворення знань, рівень розуміння
навчального матеріалу;
–
самостійність суджень, систематизація та глибина знань;
–
дієвість знань,
уміння застосовувати їх у практичній діяльності з метою розв’язування
практичних задач;
–
уміння робити висновки та узагальнення на
основі практичної діяльності;
–
рівень оволодіння практичними уміннями та навичками спостереження та
дослідження природи.
Оцінювання
навчальних досягнень учнів з біології здійснюються за характеристиками,
наведеними в таблицях 1 і 2.
Таблиця
1
Рівні
навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика
навчальних досягнень учня (учениці) |
Початковий |
1 |
Учень (учениця) за
допомогою вчителя або з використанням
підручника (робочого зошита)
розпізнає і називає окремі біологічні об’єкти |
2 |
Учень
(учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) називає окремі
ознаки біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних
об'єктів |
|
3 |
Учень (учениця) відтворює
окремі факти; за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого
зошита) характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає на
запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так або ні);
допускає суттєві біологічні помилки |
|
Середній |
4 |
Учень
(учениця) за допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального
матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять, неповну
характеристику загальних ознак біологічних об’єктів, допускаючи несуттєві біологічні помилки |
5 |
Учень (учениця) відповідаючи
на запитання вчителя відтворює основний зміст навчального матеріалу;
характеризує загальні ознаки
біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних понять, описує
біологічні обєкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні помилки; проводить
та описує спостереження; за допомогою вчителя виконує прості біологічні
дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя розв’язує прості
типові біологічні вправи і задачі |
|
6 |
Учень
(учениця) самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, відповідає
на окремі запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що наведені у
підручнику; у цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову
та функції окремих біологічних об’єктів за планом з незначними неточностями;
за зразком розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі |
|
Достатній |
7 |
Учень
(учениця) самостійно відтворює основну частину навчального матеріалу,
використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять,
допускаючи у відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює
біологічні об‘єкти та явища;
виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; з допомогою вчителя формулює висновки |
8 |
Учень
(учениця) самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені
запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об’єкти,
явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; пояснює
причиннонаслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у стандартних
ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі користуючись алгоритмом |
|
9 |
Учень (учениця) вільно
відтворює навчальний матеріал та
відповідає на поставлені запитання;
аналізує інформацію, за допомогою вчителя встановлює
причиннонаслідкові зв’язки; самостійно розв’язує типові біологічні вправи і задачі;
використовує знання у стандартних ситуаціях; виправляє помилки; уміє працювати
зі схемами, графіками, малюнками, таблицями, атласамивизначниками,
натуральними біологічними об’єктами та їх моделями; виконує прості біологічні дослідження та
пояснює їх результати; виявляє емоційноціннісне ставлення до живої природи |
|
Високий |
10 |
Учень
(учениця) логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у |
11 |
Учень
(учениця) виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах програми;
самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи, пояснює
прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну
характеристику біологічним явищам з поясненням причин подібностей й відмінностей;
встановлює і обґрунтовує причиннонаслідкові зв’язки; визначає можливості
практичного застосування результатів дослідження; виявляє переконання і
активно проявляє ціннісні орієнтації,
здійснюючи вибір завдань і рішень |
|
Високий |
12 |
Учень (учениця) виявляє
системні знання з біології, усвідомлено використовує їх у стандартних та
нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища і процеси,
виявляє особисту позицію щодо них;
використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених завдань;
знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання
навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її
розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних
поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних
питань |
Оцінювання
лабораторних і практичних робіт
При оцінюванні лабораторних і
практичних робіт враховується:
– обсяг виконання завдань роботи;
– наявність помилок, їх кількість;
– оформлення роботи (порядок оформлення,
виконання рисунків біологічних об’єктів, охайність тощо);
– для лабораторних робіт наявність і зміст
висновків (відповідність меті та змісту завдань роботи, повнота, логічність,
послідовність тощо);
– для практичних робіт наявність і зміст звіту
про роботу;
– рівень самостійності під час виконання
завдань і формулювання висновків (написання звіту).
Таблиця
2
Рівні
навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика
навчальних досягнень учня (учениці) |
Початковий |
1 |
Учень (учениця) за
допомогою вчителя або з використанням
підручника (робочого зошита)
розпізнає і називає окремі біологічні об’єкти |
2 |
Учень
(учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) називає окремі
ознаки біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних
об'єктів |
|
3 |
Учень (учениця) відтворює
окремі факти; за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого
зошита) характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає на
запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так або ні);
допускає суттєві біологічні помилки |
|
Середній |
4 |
Учень
(учениця) за допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального
матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять, неповну
характеристику загальних ознак біологічних об’єктів, допускаючи
несуттєві біологічні помилки |
5 |
Учень (учениця)
відповідаючи на запитання вчителя відтворює основний зміст навчального
матеріалу; характеризує загальні
ознаки біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних
понять, описує біологічні |
|
|
6 |
Учень/учениця
самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, відповідає на окремі
запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що наведені у підручнику; у
цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції
окремих біологічних об’єктів за планом з незначними неточностями; за зразком
розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі |
Достатній |
7 |
Учень/учениця
самостійно відтворює основну частину навчального матеріалу, використовуючи
необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять, допускаючи у
відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює біологічні об‘єкти та
явища; виконує прості біологічні
дослідження та описує їх результати; з
допомогою вчителя формулює висновки |
8 |
Учень/учениця
самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання,
допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об’єкти, явища і
процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; пояснює
причиннонаслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у стандартних
ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі користуючись алгоритмом |
|
9 |
Учень/учениця вільно
відтворює навчальний матеріал та
відповідає на поставлені запитання;
аналізує інформацію, за допомогою вчителя встановлює причиннонаслідкові
зв’язки; самостійно розв’язує типові
біологічні вправи і задачі; використовує знання у стандартних ситуаціях;
виправляє помилки; уміє працювати зі схемами, графіками, малюнками,
таблицями, атласамивизначниками, натуральними біологічними об’єктами та їх моделями; виконує прості біологічні дослідження та
пояснює їх результати; виявляє емоційноціннісне ставлення до живої природи |
|
Високий |
10 |
Учень/учениця
логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у |
11 |
Учень/учениця
виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах програми; самостійно
аналізує і розкриває закономірності живої природи, пояснює прикладами, що
ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну характеристику
біологічним явищам з поясненням причин подібностей й відмінностей; встановлює
і обґрунтовує причиннонаслідкові зв’язки; визначає можливості практичного
застосування результатів дослідження; виявляє переконання і активно
проявляє ціннісні орієнтації,
здійснюючи вибір завдань і рішень |
|
12 |
Учень/учениця виявляє
системні знання з біології, усвідомлено використовує їх у стандартних та
нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища і процеси,
виявляє особисту позицію щодо них;
використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених
завдань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання
навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її
розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних
поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних
питань |
Хімія
Визначальними в оцінюванні рівня
навчальних досягнень учнів з хімії є особистісні результати пізнавальної
діяльності, в яких відображаються загальнопредметні компетентності, набуті
учнями в процесі навчання.
За відмінностями між обсягом і
глибиною досягнутих результатів, ступенем самостійності у виконанні завдань,
здатністю використовувати знання у нових ситуаціях виокремлено рівні навчальних досягнень учнів, що оцінюються за 12бальною шкалою.
Кожний наступний рівень вбирає в
себе вимоги до попереднього, а також додає нові характеристики.
При оцінюванні рівня навчальних досягнень з хімії враховується:
–
оволодіння хімічною мовою як засобом відображення знань про речовини і хімічні
явища;
– рівень засвоєння теоретичних
знань;
– сформованість експериментальних
умінь, необхідних для виконання хімічних
дослідів, передбачених навчальною програмою;
– здатність учнів застосовувати
набуті знання на практиці;
– уміння розв’язувати розрахункові
задачі.
Усі види оцінювання навчальних
досягнень учнів здійснюються за характеристиками, наведеними в таблицях.
Оцінювання теоретичних знань
Рівні
навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика
навчальних досягнень учня (учениці) |
Початковий |
1 |
Учень (учениця) розпізнає
деякі хімічні об’єкти (хімічні символи, формули, явища, посуд тощо) і називає
їх (на побутовому рівні) |
2 |
Учень
(учениця) описує деякі хімічні об’єкти за певними ознаками |
|
3 |
Учень
(учениця) має фрагментарні уявлення з предмета вивчення і під керівництвом
вчителя може відтворити окремі його частини |
|
Середній |
4 |
Учень
(учениця) відтворює деякі факти, що стосуються хімічних сполук і явищ |
5 |
Учень
(учениця) відтворює окремі частини навчального матеріалу, дає визначення
основних понять |
|
6 |
Учень
(учениця) послідовно відтворює значну частину навчального матеріалу |
|
Достатній |
7 |
Учень
(учениця) відтворює навчальний матеріал, наводить приклади, з допомогою вчителя порівнює
хімічні об’єкти |
8 |
Учень
(учениця) логічно відтворює фактичний і теоретичний навчальний матеріал,
застосовує знання в стандартних умовах, порівнює, класифікує хімічні об’єкти |
|
9 |
Учень
(учениця) володіє знаннями основоположних хімічних теорій і фактів, наводить
приклади на підтвердження цього, аналізує інформацію, робить висновки |
|
Високий |
10 |
Учень
(учениця) володіє навчальним матеріалом і застосовує знання на практиці,
узагальнює й систематизує інформацію, робить аргументовані висновки |
11 |
Учень
(учениця) володіє засвоєними знаннями і використовує їх у нестандартних
ситуаціях, встановлює зв’язки між явищами; самостійно знаходить, оцінює і
використовує інформацію з різних джерел згідно з поставленим завданням; робить
узагальнювальні висновки |
|
12 |
Учень (учениця) має
системні знання з предмета, аргументовано використовує їх, у тому числі в
проблемних ситуаціях; аналізує додаткову інформацію; самостійно оцінює явища,
приймає рішення, висловлює судження, пов’язані з речовинами та їх
перетвореннями |
Оцінювання
практичних робіт
Рівні
навчальних досягнень |
Характеристика
навчальних досягнень учнів |
Початковий |
Учень (учениця) знає
правила безпеки під час проведення практичних робіт, виконує найпростіші
хімічні досліди під керівництвом вчителя |
Середній |
Учень
(учениця) складає прилади; з допомогою вчителя виконує окремі хімічні досліди
згідно з інструкцією, описує хід виконання дослідів |
Достатній |
Учень
(учениця) самостійно виконує практичні роботи згідно з інструкцією, описує
спостереження, робить висновки |
Високий |
Учень
(учениця) виконує хімічні експерименти, раціонально використовуючи обладнання
і реактиви; описує поетапні спостереження; складає звіт, що містить
обґрунтовані висновки; виконує експериментальні задачі за власним планом |
Оцінювання розв’язування
розрахункових задач
Рівні
навчальних досягнень |
Характеристика
навчальних досягнень учнів |
Початковий |
Розв’язування задач не
передбачене |
Середній |
Учень
(учениця) складає скорочену умову задачі; робить обчислення лише з готовою
формулою |
Достатній |
Учень
(учениця) наводить потрібні формули речовин і рівняння реакцій; розв’язує
задачі, користуючись алгоритмом |
Високий |
Учень
(учениця) самостійно і раціонально розв’язує задачі; розв’язує комбіновані
задачі |
Немає коментарів:
Дописати коментар