четвер, 14 червня 2018 р.


         Рекомендовані вимоги до оформлення навчальних кабінетів загальноосвітніх навчальних закладів
        
         Досвід показує, що найкращі умови для навчання створені у тих навчальних закладах, де впроваджена кабінетна система.
         Відповідно до Закону України “Про  загальну  середню  освіту” (№ 651-14),    з    метою   підвищення   рівня   організації навчально-виховного процесу  і  оснащення  навчального  середовища загальноосвітніх навчальних закладів Міністерством освіти і науки видано наказ від 14.12.2012 № 1423
«Про затвердження Положення про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів». Положенням визначено загальні   та   спеціальні   вимоги до матеріально-технічного оснащення кабінетів, згідно із санітарно-гігієнічними правилами та нормами,  загальні та спеціальні вимоги до розташування, матеріально-технічного обладнання та науково-методичного оснащення кабінетів з природничо-математичних дисциплін (далі – кабінети з ПМД), що є обов’язковим для використання в загальноосвітніх навчальних закладах незалежно від типу та форми власності.
         Сучасне визначення навчального кабінету за узагальненими літературними джерелами: це єдина, органічно пов’язана система навчального обладнання, змонтована в окремому приміщенні, оформлена відповідно до вимог наукової організації праці вчителя та учня, що забезпечує висо­кий рівень викладання предмета.
         Отже, кабінетом вважається  класна  кімната  закладу  зі  створеним навчальним середовищем, яке забезпечує оптимальні умови   для   організації  навчально-виховного процесу та реалізації завдань
відповідно до Державного стандарту базової і повної середньої освіти.
         У  закладах  можуть  створюватися  кабінети з окремих предметів або комбіновані кабінети  з  декількох  споріднених  предметів  – класна кімната з набором навчально-методичної інформації та матеріально-технічного забезпечення для декількох предметів.
         Зокрема, у закладах можуть функціонувати кабінети: 
·        інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій навчання;
·        математики;
·        географії;
·        основ здоров’я;
·        майстерні  трудового  навчання і обслуговуючої праці;  
·        разом з лабораторними  приміщеннями,  що   прилягають   до   цих кабінетів відповідно до умов і потреб закладу – кабінети (лабораторії) хімії та біології; 
·        фізики.
         Зауважте, що лабораторні приміщення   повинні   мати   вихід  до  кабінету та окремий вихід у коридор чи на подвір’я школи.
         Організація навчальних кабінетів ПМД передбачає: визначення предметної специфіки; розміщення кабінетів; оснащення засобами навчання та шкільним обладнанням за єдиними вимогами до упорядкування та удосконалення організаційно-педагогічних умов функціонування цих кабінетів.     Виходячи з цього, визначено основні завдання навчального кабінету:
·        надання науково-методичної допомоги вчителям в удосконаленні нав­чально-виховної роботи;
·        забезпечення можливості використання вчителем сучасних педаго­гічних засобів навчання;
·        узагальнення і розповсюдження досвіду кращих учителів;
·        організація позакласної роботи з учнями.
         Цілями функціонування кабінетів з ПМД є створення передумов для:
·        організації навчально-виховної роботи – особисто-орієнтованого, індивідуального та диференційованого навчання;
·        реалізації практично-дійової і творчої складових змісту навчання;
·        забезпечення в основній та старшій школі поглибленого і профільного навчання;
·        організації роботи предметних гуртків та факультативів;
·        проведення засідань предметних методичних об’єднань;
·        індивідуальної підготовки вчителів до занять та підвищення їх кваліфікації тощо.

                   Загальна документація кабінетів ПМД
        
         У кабінетах ПМД у наявності має бути:
·        Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту».
·        Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти №1392 від 23.11.2011р. (Освітня галузь: «Математика», «Природознавство»).
·        Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів (Наказ Міністерства освіти і науки України від 20.07.2004 року за № 601).
·        Положення про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів (Наказ Міністерства освіти і науки України від 14.12.12 року № 1423).
·        Паспорт кабінету (рекомендована форма – Лист МОНУ № 19-305 від 26.04.2013).
·        АКТ введення в експлуатацію кабінету.
·        АКТ-дозвіл на проведення занять у кабінеті у поточному році.
·        План роботи кабінету хімії на поточний рік.
·        Перспективний план розвитку кабінету на 3-5 років.
·        Графік роботи кабінету.
·        Інвентарна книга кабінету.
·        Матеріальна книга кабінету.
·        Книга обліку стану навчально-методичного забезпечення кабінету.
·        Копія наказу по школі про призначення завідувача кабінету.
·        Посадові інструкції: вчителя/викладача (лаборанта); завідувача кабінету; керівника гуртка тощо.
·        Інструкція з охорони праці (розміщення – робоче місце вчителя).
·        Журнал реєстрації інструктажів з питань охорони праці у кабінеті.
·        Інструкція з охорони праці під час проведення навчальних занять у кабінеті (інструкції з пожежної безпеки, користування вогнегасником, з електробезпеки, з охорони праці під час підготовки і проведення лабораторних та практичних робіт, надання першої медичної допомоги при отриманні травм тощо).
·        Матеріали та стенд з охорони праці з розміщенням основних документів у кабінеті.
·        Методичні матеріали «Організація навчання і перевірки знань, проведення інструктажів з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності в загальноосвітніх навчальних закладах» (Додаток до листа МОН України від 16.06 2014 р. № 1/9-319).
·        Вміст аптечки першої допомоги у кабінеті.
·        Методичні рекомендації щодо вивчення предмету на поточний навчальний рік.
·        Програми та поурочно-тематичні плани.
·        Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів.
·        Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади.
·        Типове положення про атестацію педагогічних працівників.
·        Атестаційний лист навчального кабінету.
·        Інструкція з ведення класного журналу (Наказ МОН №496 від 03.06.2008.).
·        «Про обсяг і характер домашніх завдань учнів» (Лист Міністерства освіти і науки України № 1/9-651 від 29.10.07).
·        «Про особливу відповідальність педагогічних та науково-педагогічних працівників» (Лист Міністерства освіти і науки України № 1/9-382 від 29.07.14 року).

                   Санітарно-гігієнічні умови, що висуваються до кабінетів ПМД:
         Санітарно-гігієнічні вимоги Державних будівельних норм України ДБН В.2.2-3-97.
         Державні санітарні правила і норми влаштування ЗНЗ – ДсанПіН 5.5.2.008-01.
         Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів – ДНАОП 0.00-1.21-98.
          Правила користування електричною енергією.
          Гігієнічні вимоги до шкільних меблів.

                   Вимоги пожежної безпеки до кабінетів ПМД
         Вимоги пожежної безпеки для кабінетів ПМД визначаються  НАПБ В.01.050-98/920 Правила пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України, затверджені спільним наказом Міносвіти України і Головного управління Державної пожежної охорони МВС України від 30.09.98 р. №348/70  (0800-98), зареєстровані у Міністерстві юстиції України 17.12.98 р. за № 800/3240 (із змінами і доповненнями).

                   Рекомендації щодо оформлення кабінетів ПМД:
1) Державна символіка;
2) Портрети видатних вчених;
3) Таблиці, карти, схеми тощо;
4) Лозунги-вислови по предмету;
5) Стенди по техніці безпеки:
– надання медичної допомоги;
– порядок дій під час пожежі;
– розташування вогнегасника та аптечки;
– служби екстреного виклику;
6) Наявність аптечки та знаків безпеки (маркування 220V) на розетках, вимикачах;
7) Куточок з охорони праці;
8) Вогнегасник;
9) Схема евакуації з кабінету;
10) Озеленення кабінету;
11) Табличка із назвою кабінету та зазначенням ПІП завідуючого кабінетом.
Площа приміщень на одного учня у кабінетах з ПМД без використання персональних комп’ютерів повинна відповідати вимогам Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01, затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14 серпня 2001 року № 63 (далі – ДСанПіН 5.5.2.008-01), із розрахунку:
Таблиця 1
Кабінет
Площа на 1 учня, м2
Примітка
Хімії
2,8 м2
1 кабінет на 15 класів
Біології
2,8 м2
1 кабінет на 15 класів
Лаборантська (для кожного з природничо-математичних кабінетів)
0,75 м2
не менше 16 м2

         Рекомендації щодо оформлення кабінетів-лабораторій  хімії та біології
         Вимоги до обладнання кабінету хімії та біології і проведення в ньому урочної та позаурочної навчальної діяльності регламентуються пакетом нормативних документів:
·        Положення «Про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів», затверджено наказом МОН від 14.12.2012 № 1423, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 3 січня 2013 р. за № 44/22576.
·        Правила безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях) фізики та хімії загальноосвітніх навчальних закладів, затверджено наказом МОН від 16.07.2012 №992, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 03.08.2012 за № 1332/21644.
·        Інструктивно-методичні матеріали: «Безпечне проведення занять у кабінетах природничо-математичного напряму загальноосвітніх навчальних закладів», затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000р. № 770.
         Усі ці документи вчителі можуть знайти на офіційному веб-сайті МОН України http://www.mon.gov.ua
         Відповідно до цих документів на початку навчального року розробляються та оновлюються всі Інструкції з безпеки життєдіяльності.
         У кабінетах хімії та біології обов’язково має бути Інструкція з безпеки життєдіяльності під час роботи у кабінеті, яка затверджується наказом по навчальному закладу і може бути розроблена завідуючим кабінетом. У дану інструкцію варто включити пункти з безпеки життєдіяльності у куточку живої природи, на навчально-дослідній ділянці, у теплиці, під час проведення екскурсій тощо. При розробці такої інструкції варто опиратися на нормативні документи, зокрема:
·        Лист Міністерства освіти і науки №1/9-72 від 01.02.2012 року;
·        Положення про куточок живої природи загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 09.08.2002 №456, зареєстрованого в Міністерстві юстиції 29.08.2002 за № 715/7003.
         До роботи у кабінетах хімії та біології допускаються учні, що пройшли вступний та первинний інструктаж, про що є записи у журналі реєстрації інструктажів з охорони праці. У наявності в кабінетах-лабораторіях має бути:
·        Інструкція з охорони праці під час підготовки і проведення лабораторних та практичних робіт;
·        Інструкція з охорони праці при роботі зі скляним посудом та іншими виробами зі скла у кабінеті хімії;
·        Інструкція при роботі з органічними розчинниками у кабінеті хімії;
·        Інструкція роботи з кислотами і лугами у кабінеті хімії;
·        Інструкція роботи з металевим натрієм у кабінеті хімії;
·        Правила користування витяжною шафою у кабінеті хімії;
·        Правила зберігання хімреактивів у кабінеті хімії;
·        Порядок провадження діяльності, пов’язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та контролю за їх обігом;
·        Методичні поради щодо зберігання та використання хімічних реактивів і прекурсорів (постанова Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000р. за №770 «Про затвердження переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів»).
         Кабінети хімії та біології в основному обладнані лаборантською, з передбаченим другим виходом із неї. Усі робочі місця кабінету (лабораторії) мають бути добре освітленими; містити справні засоби пожежогасіння; природну вентиляцію. У кабінетах хімії та біології учні мають знаходитися обов’язково у присутності вчителя.
         Робочі місця вчителів хімії та біології монтуються на підвищенні, обладнуються демонстраційним столом (у кабінетах хімії та біології з препараторською частиною – висотою 75 см). Тумби стола оснащують спеціальними пристроями (ящиками) для зберігання інструментів, хімічного посуду, мікропрепаратів і приладів, що використовуються для проведення дослідів. До демонстраційної частини стола (висотою 90 см) підводять електричний струм, воду і каналізацію. Робочі площі столів повинні бути покриті спеціальними матеріалами, стійкими до механічних та термічних пошкоджень, хімічних реактивів. У кабінеті хімії та біології робоче місце вчителя доцільно обладнати витяжною шафою з вільним доступом до неї. Хімічний посуд зберігається у лабораторних приміщеннях, розташовується окремо залежно від розміру, виду і матеріалу (пластмаса, скло, метал), з якого він виготовлений.
         Посуд для збереження реактивів повинен мати етикетки з чітким і яскравим написом їх назви. Усі шафи для зберігання хімічних реактивів повинні замикатися. Хімічні реактиви зберігаються та розміщуються залежно від їх властивостей. Відпрацьовані хімічні реактиви збираються у спеціальний посуд. На посуді з отруйними речовинами має бути етикетка з написом «Отрута», з горючими – етикетка з написом червоного кольору та знаком оклику – «Вогненебезпечно!».
         Для правильної організації лабораторних дослідів і практичних робіт з хімії та біології необхідно раціонально розмістити учнів і закріпити їх за робочими місцями і за набором основного лабораторного обладнання. На кожному лабораторному столі має бути номер (прикріплений до столу або написаний фарбою, що не змивається).
        



Немає коментарів:

Дописати коментар