Рекомендовані вимоги до оформлення
навчальних кабінетів загальноосвітніх навчальних закладів
Досвід показує, що найкращі умови для
навчання створені у тих навчальних закладах, де впроваджена кабінетна система.
Відповідно до Закону України “Про
загальну середню освіту” (№ 651-14),
з метою підвищення рівня
організації навчально-виховного процесу і оснащення
навчального середовища загальноосвітніх навчальних закладів Міністерством
освіти і науки видано наказ від 14.12.2012 № 1423
«Про затвердження Положення про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів». Положенням визначено загальні та спеціальні вимоги до матеріально-технічного оснащення кабінетів, згідно із санітарно-гігієнічними правилами та нормами, загальні та спеціальні вимоги до розташування, матеріально-технічного обладнання та науково-методичного оснащення кабінетів з природничо-математичних дисциплін (далі – кабінети з ПМД), що є обов’язковим для використання в загальноосвітніх навчальних закладах незалежно від типу та форми власності.
«Про затвердження Положення про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів». Положенням визначено загальні та спеціальні вимоги до матеріально-технічного оснащення кабінетів, згідно із санітарно-гігієнічними правилами та нормами, загальні та спеціальні вимоги до розташування, матеріально-технічного обладнання та науково-методичного оснащення кабінетів з природничо-математичних дисциплін (далі – кабінети з ПМД), що є обов’язковим для використання в загальноосвітніх навчальних закладах незалежно від типу та форми власності.
Сучасне визначення навчального кабінету
за узагальненими літературними джерелами: це єдина, органічно пов’язана система
навчального обладнання, змонтована в окремому приміщенні, оформлена відповідно
до вимог наукової організації праці вчителя та учня, що забезпечує високий
рівень викладання предмета.
Отже, кабінетом вважається
класна кімната закладу зі створеним навчальним
середовищем, яке забезпечує оптимальні умови для організації
навчально-виховного процесу та реалізації завдань
відповідно
до Державного стандарту базової і повної середньої освіти.
У закладах можуть
створюватися кабінети з окремих предметів або комбіновані кабінети
з декількох споріднених предметів – класна кімната з
набором навчально-методичної інформації та матеріально-технічного забезпечення
для декількох предметів.
Зокрема, у закладах можуть
функціонувати кабінети:
·
інформатики та
інформаційно-комунікаційних технологій навчання;
·
математики;
·
географії;
·
основ здоров’я;
·
майстерні трудового навчання
і обслуговуючої праці;
·
разом з лабораторними
приміщеннями, що прилягають до цих
кабінетів відповідно до умов і потреб закладу – кабінети (лабораторії) хімії та
біології;
·
фізики.
Зауважте, що лабораторні
приміщення повинні мати вихід
до кабінету та окремий вихід у коридор чи на подвір’я школи.
Організація навчальних кабінетів ПМД
передбачає: визначення предметної специфіки; розміщення кабінетів; оснащення
засобами навчання та шкільним обладнанням за єдиними вимогами до упорядкування
та удосконалення організаційно-педагогічних умов функціонування цих кабінетів. Виходячи з цього, визначено основні завдання навчального
кабінету:
·
надання науково-методичної допомоги
вчителям в удосконаленні навчально-виховної роботи;
·
забезпечення можливості використання
вчителем сучасних педагогічних засобів навчання;
·
узагальнення і розповсюдження досвіду
кращих учителів;
·
організація позакласної роботи з учнями.
Цілями функціонування кабінетів з ПМД є
створення передумов для:
·
організації навчально-виховної роботи –
особисто-орієнтованого, індивідуального та диференційованого навчання;
·
реалізації практично-дійової і творчої
складових змісту навчання;
·
забезпечення в основній та старшій школі
поглибленого і профільного навчання;
·
організації роботи предметних гуртків та
факультативів;
·
проведення засідань предметних
методичних об’єднань;
·
індивідуальної підготовки вчителів до
занять та підвищення їх кваліфікації тощо.
Загальна документація
кабінетів ПМД
У кабінетах ПМД у наявності має бути:
·
Закони України «Про освіту», «Про
загальну середню освіту».
·
Державний стандарт базової і повної
загальної середньої освіти №1392 від 23.11.2011р. (Освітня галузь:
«Математика», «Природознавство»).
·
Положення про навчальні кабінети
загальноосвітніх навчальних закладів (Наказ Міністерства освіти і науки України
від 20.07.2004 року за № 601).
·
Положення про навчальні кабінети з
природничо-математичних предметів (Наказ Міністерства
освіти і науки України від 14.12.12 року № 1423).
·
АКТ введення в експлуатацію кабінету.
·
АКТ-дозвіл на проведення занять у
кабінеті у поточному році.
·
План роботи кабінету хімії на поточний
рік.
·
Перспективний план розвитку кабінету на
3-5 років.
·
Графік роботи кабінету.
·
Інвентарна книга кабінету.
·
Матеріальна книга кабінету.
·
Книга обліку стану навчально-методичного
забезпечення кабінету.
·
Копія наказу по школі про призначення
завідувача кабінету.
·
Посадові інструкції: вчителя/викладача
(лаборанта); завідувача кабінету; керівника гуртка тощо.
·
Інструкція з охорони праці (розміщення –
робоче місце вчителя).
·
Журнал реєстрації інструктажів з питань
охорони праці у кабінеті.
·
Інструкція з охорони праці під час
проведення навчальних занять у кабінеті (інструкції з пожежної безпеки,
користування вогнегасником, з електробезпеки, з охорони праці під час
підготовки і проведення лабораторних та практичних робіт, надання першої
медичної допомоги при отриманні травм тощо).
·
Матеріали та стенд з охорони праці з
розміщенням основних документів у кабінеті.
·
Методичні матеріали «Організація
навчання і перевірки знань, проведення інструктажів з питань охорони праці,
безпеки життєдіяльності в загальноосвітніх навчальних закладах» (Додаток до
листа МОН України від 16.06 2014 р. № 1/9-319).
·
Вміст аптечки першої допомоги у
кабінеті.
·
Методичні рекомендації щодо вивчення
предмету на поточний навчальний рік.
·
Програми та поурочно-тематичні плани.
·
Критерії оцінювання навчальних досягнень
учнів.
·
Положення про Всеукраїнські учнівські
олімпіади.
·
Типове положення про атестацію
педагогічних працівників.
·
Атестаційний лист навчального кабінету.
·
Інструкція з ведення класного журналу (Наказ
МОН №496 від 03.06.2008.).
·
«Про обсяг і характер домашніх завдань
учнів» (Лист Міністерства освіти і науки України № 1/9-651 від 29.10.07).
·
«Про особливу відповідальність
педагогічних та науково-педагогічних працівників» (Лист Міністерства освіти і науки
України № 1/9-382 від 29.07.14 року).
Санітарно-гігієнічні умови,
що висуваються до кабінетів ПМД:
Санітарно-гігієнічні вимоги Державних
будівельних норм України ДБН В.2.2-3-97.
Державні санітарні правила і норми
влаштування ЗНЗ – ДсанПіН 5.5.2.008-01.
Правила безпечної експлуатації
електроустановок споживачів – ДНАОП 0.00-1.21-98.
Правила користування
електричною енергією.
Гігієнічні вимоги до шкільних
меблів.
Вимоги пожежної безпеки до
кабінетів ПМД
Вимоги пожежної безпеки для кабінетів
ПМД визначаються НАПБ В.01.050-98/920 Правила пожежної безпеки для
закладів, установ і організацій системи освіти України, затверджені спільним
наказом Міносвіти України і Головного управління Державної пожежної охорони МВС
України від 30.09.98 р. №348/70 (0800-98), зареєстровані у Міністерстві
юстиції України 17.12.98 р. за № 800/3240 (із змінами і доповненнями).
Рекомендації щодо оформлення
кабінетів ПМД:
1)
Державна символіка;
2)
Портрети видатних вчених;
3)
Таблиці, карти, схеми тощо;
4)
Лозунги-вислови по предмету;
5)
Стенди по техніці безпеки:
–
надання медичної допомоги;
–
порядок дій під час пожежі;
–
розташування вогнегасника та аптечки;
–
служби екстреного виклику;
6)
Наявність аптечки та знаків безпеки (маркування 220V) на розетках, вимикачах;
7)
Куточок з охорони праці;
8)
Вогнегасник;
9)
Схема евакуації з кабінету;
10)
Озеленення кабінету;
11)
Табличка із назвою кабінету та зазначенням ПІП завідуючого кабінетом.
Площа
приміщень на одного учня у кабінетах з ПМД без використання персональних
комп’ютерів повинна відповідати вимогам Державних санітарних правил і норм
влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації
навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01, затверджених постановою
Головного державного санітарного лікаря України від 14 серпня 2001 року № 63
(далі – ДСанПіН 5.5.2.008-01), із розрахунку:
Таблиця
1
Кабінет
|
Площа
на 1 учня, м2
|
Примітка
|
Хімії
|
2,8 м2
|
1 кабінет на 15
класів
|
Біології
|
2,8 м2
|
1 кабінет на 15
класів
|
Лаборантська
(для кожного з природничо-математичних кабінетів)
|
0,75 м2
|
не менше 16 м2
|
Рекомендації щодо оформлення
кабінетів-лабораторій хімії та біології
Вимоги до обладнання кабінету хімії та
біології і проведення в ньому урочної та позаурочної навчальної діяльності
регламентуються пакетом нормативних документів:
·
Положення «Про навчальні кабінети з
природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів»,
затверджено наказом МОН від 14.12.2012 № 1423, зареєстровано в Міністерстві
юстиції України 3 січня 2013 р. за № 44/22576.
·
Правила безпеки під час проведення
навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях) фізики та хімії
загальноосвітніх навчальних закладів, затверджено наказом МОН від 16.07.2012
№992, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 03.08.2012 за № 1332/21644.
·
Інструктивно-методичні матеріали:
«Безпечне проведення занять у кабінетах природничо-математичного напряму
загальноосвітніх навчальних закладів», затверджено постановою Кабінету
Міністрів України від 6 травня 2000р. № 770.
Відповідно до цих документів на початку
навчального року розробляються та оновлюються всі Інструкції з безпеки
життєдіяльності.
У кабінетах хімії та біології
обов’язково має бути Інструкція з безпеки життєдіяльності під час роботи у
кабінеті, яка затверджується наказом по навчальному закладу і може бути розроблена
завідуючим кабінетом. У дану інструкцію варто включити пункти з безпеки
життєдіяльності у куточку живої природи, на навчально-дослідній ділянці, у
теплиці, під час проведення екскурсій тощо. При розробці такої інструкції варто
опиратися на нормативні документи, зокрема:
·
Лист Міністерства освіти і науки №1/9-72
від 01.02.2012 року;
·
Положення про куточок живої природи
загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів, затвердженого наказом
Міністерства освіти і науки України від 09.08.2002 №456, зареєстрованого в
Міністерстві юстиції 29.08.2002 за № 715/7003.
До роботи у кабінетах хімії та біології
допускаються учні, що пройшли вступний та первинний інструктаж, про що є записи
у журналі реєстрації інструктажів з охорони праці. У наявності в кабінетах-лабораторіях
має бути:
·
Інструкція з охорони праці під час
підготовки і проведення лабораторних та практичних робіт;
·
Інструкція з охорони праці при роботі зі
скляним посудом та іншими виробами зі скла у кабінеті хімії;
·
Інструкція при роботі з органічними
розчинниками у кабінеті хімії;
·
Інструкція роботи з кислотами і лугами у
кабінеті хімії;
·
Інструкція роботи з металевим натрієм у
кабінеті хімії;
·
Правила користування витяжною шафою у
кабінеті хімії;
·
Правила зберігання хімреактивів у
кабінеті хімії;
·
Порядок провадження діяльності,
пов’язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та
контролю за їх обігом;
·
Методичні поради щодо зберігання та
використання хімічних реактивів і прекурсорів (постанова Кабінету Міністрів України
від 06 травня 2000р. за №770 «Про затвердження переліку наркотичних засобів,
психотропних речовин і прекурсорів»).
Кабінети хімії та біології в основному
обладнані лаборантською, з передбаченим другим виходом із неї. Усі робочі місця
кабінету (лабораторії) мають бути добре освітленими; містити справні засоби пожежогасіння;
природну вентиляцію. У кабінетах хімії та біології учні мають знаходитися
обов’язково у присутності вчителя.
Робочі місця вчителів хімії та біології
монтуються на підвищенні, обладнуються демонстраційним столом (у кабінетах
хімії та біології з препараторською частиною – висотою 75 см). Тумби стола
оснащують спеціальними пристроями (ящиками) для зберігання інструментів,
хімічного посуду, мікропрепаратів і приладів, що використовуються для
проведення дослідів. До демонстраційної частини стола (висотою 90 см) підводять
електричний струм, воду і каналізацію. Робочі площі столів повинні бути покриті
спеціальними матеріалами, стійкими до механічних та термічних пошкоджень,
хімічних реактивів. У кабінеті хімії та біології робоче місце вчителя доцільно
обладнати витяжною шафою з вільним доступом до неї. Хімічний посуд зберігається
у лабораторних приміщеннях, розташовується окремо залежно від розміру, виду і
матеріалу (пластмаса, скло, метал), з якого він виготовлений.
Посуд для збереження реактивів повинен
мати етикетки з чітким і яскравим написом їх назви. Усі шафи для зберігання
хімічних реактивів повинні замикатися. Хімічні реактиви зберігаються та
розміщуються залежно від їх властивостей. Відпрацьовані хімічні реактиви
збираються у спеціальний посуд. На посуді з отруйними речовинами має бути
етикетка з написом «Отрута», з горючими – етикетка з написом червоного кольору
та знаком оклику – «Вогненебезпечно!».
Для правильної організації лабораторних
дослідів і практичних робіт з хімії та біології необхідно раціонально
розмістити учнів і закріпити їх за робочими місцями і за набором основного
лабораторного обладнання. На кожному лабораторному столі має бути номер
(прикріплений до столу або написаний фарбою, що не змивається).
Немає коментарів:
Дописати коментар