четвер, 7 червня 2018 р.


Методичний коментар щодо поурочних, календарних планів,
та учнівських зошитів
1. Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України № 240 від 23.06.2000 р. «Про затвердження Інструкції з ведення ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах I - III ступенів.»:Календарне планування навчального матеріалу здійснюється вчителем безпосередньо в навчальних програмах. Планування роботи у загальноосвітньому навчальному закладі не виключають право керівників, педагогічного колективу на творчість, різноваріантність у виборі форм і структури планів. Вони повинні бути стислими, конкретними, лаконічними, передбачати заходи, які обов'язково мають бути виконаними і які можна контролювати.
Учитель може:
- самостійно складати календарний план, на основі програм та критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів, рекомендованих Міністерством освіти і науки України, структуру і форму яких визначати самостійно;
- користуватися календарними планами з друкованою основою, вносячи відповідні корективи згідно програм та критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів, рекомендованих Міністерством освіти і науки України.
·        З предметів, програми яких не передбачають погодинного поділу навчального матеріалу, вчитель зобов’язаний складати календарні плани, структуру і форму яких визначати самостійно.
Рекомендуємо враховувати:
·                   Календарне планування в початковій школі з предметів інваріантної та варіативної складових Типових навчальних планів складається на основі Програм для 1-4 класів середньої загальноосвітньої школи (К.:Початкова школа, 2006)   
2. Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України № 240 від 23.06.2000 р. «Про затвердження Інструкції з ведення ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах I - III ступенів.»:
·        На основі календарних вчителі розробляють поурочні плани, структура і форма яких визначається ними самостійно.
·        Поурочний план може бути складений у вигляді конспекту, тез, таблиці тощо.
·        Учитель має право самостійно визначати структуру, форму та спосіб оформлення поурочних планів. 
3.Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України № 806  від 01.09.2009 р. «Про використання навчально-методичної літератури у загальноосвітніх навчальних закладах»:
·        Загальноосвітні навчальні заклади використовують в організації навчально-виховного процесу лише навчальні програми, підручники та навчально-методичні посібники, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України, схвалення відповідною комісією Науково-методичної ради з питань освіти.

Рекомендуємо враховувати:  
·       Учитель може використовувати навчально-методичні посібники з розробками поурочних планів, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України чи схвалені експертною комісію Науково-методичної ради Дніпропетровського ОІППО, вносячи, відповідні корективи згідно програм та критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів, рекомендованих Міністерством освіти і науки України.
4. Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України № 297 від 17 травня 2005р. «Про подолання проявів бюрократизму в освіті»:
·        Розробка планів проведення навчальних занять є компетенцією педагога, який і визначає їх структуру і форму.
Рекомендуємо враховувати:  
·        Учитель має право самостійно вибрати термін  і форму зберігання поурочних планів (урок, тема, місяць, семестр, навчальний рік).
·        Досвідчені педагоги, які мають достатній досвід педагогічної роботи, вищу категорію, педагогічні звання, якісні показники в навчально-виховному процесі, методичні наробки з дозволу шкільної адміністрації (наказ або питання на педагогічній раді) можуть користатися поурочними планами, складеними за попередні роки (за умовою, що використовуються незмінні навчальні програми та підручники, вносячи в разі потреби відповідні доповнення і корективи.
·        У поурочному плані об’єктивно виправданими елементами є дата, тема, мета (освітня, виховна, розвиваюча), обладнання уроку. В ньому відображаються основні питання змісту навчального матеріалу, форми, методи й прийоми його опрацювання.
·        Навчальні засоби та інші компоненти навчального процесу, які істотно впливають на досягнення мети уроку.
·        Структура поурочного плану залежить від типу уроку (урок засвоєння, нових знань, комбінований, узагальнення і систематизація і інші).
·        Поурочні плани з предмету «Фізична культура» розробляються на урок або систему уроків.
·        При викладанні 2-3 навчальних предметів вчителями малокомплектних шкіл, під час складання поурочних планів варто враховувати, насамперед, що важливим резервом удосконалення навчання є систематичне використання підручника й навчальної книги для організації самостійної пізнавальної діяльності учнів на всіх етапах уроку й під час виконання домашніх завдань.
 5. У «Положенні про загальноосвітній заклад», затвердженого постановою Кабінетів Міністрів України від 27.08.2010. № 778 в п. 86 записано: 
·        Педагогічні працівники закладу зобов’язані вести відповідну документацію. 

Рекомендуємо враховувати:
·        Шкільна документація, яку веде класний керівник:
 - класні журнали;
 - особові справи учнів;
 - щоденники учнів. 
·        Шкільна документація , яку веде вчитель: 
 - класні журнали;
 - журнали факультативних занять, спецкурсів, курсів за вибором;
 - журнали гурткової роботи;
 - журнали індивідуальних занять;
 - журнали з техніки безпеки;
 - робочі зошити;
 - щоденники учнів. 
 6.. У «Положенні про загальноосвітній заклад», затвердженого постановою Кабінетів Міністрів України від 27.08.2010. № 778 в п. 59 записано:
·        Директор загальноосвітнього навчального закладу забезпечує контроль за виконанням навчальних планів і програм.
Рекомендуємо враховувати:
·        Директор школи в наказі «Про розподіл функціональних обов’язків» може покласти обов’язки по контролю за виконанням навчальних планів і програм  на заступника  з навчально-виховної роботи.
·        Адміністратор здійснює контроль за підготовкою календарного планування з метою виконання навчального матеріалу.
·        У результаті перевірки календарних планів заступник директора з навчально-виховної роботи готує графік проведення практичних, лабораторних і контрольних робіт з предметів інваріантної складової навчального плану, а також наказ «Про календарне планування вчителями роботи на навчальний рік». У грудні на нараді при директорі слухається питання  «Про виконання навчальних програм за І семестр», а в червні готується наказ «Про виконання навчальних програм в 2010 – 2011 н.р.
·        У систему контролю за веденням шкільної документації входить перевірка класних журналів, зошитів, щоденників учнів, журналів груп продовженого дня, факультативних занять, предметних гуртків.
·        Систематична перевірка ведення зошитів сприяє покращанню грамотності учнів, каліграфії, охайності в записах, відповідальності вчителя за якість та періодичність перевірки зошитів. За результатами перевірки учнівських зошитів може бути виданий наказ по школі.
·        Перевірка ведення учнівських щоденників дає можливість виявити обсяг завдань з кожного предмета, завантаженість учнів протягом тижня, виставлення оцінок класним керівником у щоденник, акуратність ведення записів, ознайомлення батьків з успішністю учнів.
·        Записи в зошиті виконують кульковою ручкою з синім чорнилом (для підкреслення членів речення, позначення значущих частин слова, оформлення таблиць, схем тощо використовують простий олівець).
·        Між класною й домашньою роботою пропускають два рядки (між видами робіт, що входять до складу класної чи домашньої роботи, рядків не пропускають).
·        Дату класної, домашньої та контрольної роботи з української мови й літератури та зарубіжної літератури в 5—11 класах записують так: на першому рядку дату записують словами, а на другому — вид роботи (класна, домашня чи контрольна), наприклад:
Сьоме лютого
Класна робот
·        У 10—11 класах у зошитах з української та зарубіжної літератури можливим є й інше оформлення: на першому рядку записують вид роботи, а на березі цього ж рядка вказують дату цифрами, наприклад:
07.05.10                                      Класна робота
·        У зошитах для контрольних робіт з української мови та літератури й зарубіжної літератури в усіх класах записується дата й лише назва роботи, наприклад
Сьоме лютого
Читання мовчки
·                   Після заголовків, назв видів робіт, підпису зошита крапку не ставлять.

Зразки підпису зошита:
Зошит
для робіт з української мови
учня   5- А (3-А)класу
Приютської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст.
Захарченка Сергія

Зошит
для контрольних робіт
з української мови та  літератури
учениці 7 класу
Минівської загальноосвітньої школи
І-ІІ ст.
Усенко Олени

Зошит
для контрольних робіт
з математики
учениці 4-В класу
Минівської загальноосвітньої школи
І-ІІ ст.
Усенко Олени



Технічні правила перевірки учнівських письмових робіт:

 Усі записи, примітки й виправлення в учнівських письмових роботах треба виконувати ручкою з червоним чорнилом.
 Виявлені помилки позначають так:
-  орфографічні, пунктуаційні та граматичні помилки на вивчені вже правила підкреслюють горизонтальною рискою й на полі в цьому ж рядку вказують тип помилки (І – орфографічна, V – пунктуаційна, г – граматична), помилки на ще не вивчені правила виправляють, перекреслюючи їх скісною рискою ( / ) й надписуючи потрібну літеру чи розділовий знак, вказують на полі тип помилки, проте її не враховують при остаточному визначенні оцінки.
  лексичні (неточність у слововживанні, тавтологія, русизми тощо), стилістичні (стильова невідповідність дібраних мовних засобів, одноманітність дібраних мовних засобів тощо) та змістові помилки (логічні –втрата послідовності викладу, неправильний поділ тексту на абзаци,   фактичні – неправильно вказано дату, власну назву тощо) підкреслюють горизонтальною хвилястою рискою й на березі в цьому ж рядку вказують тип помилки (л – лексична, с – стилістична,   з – змістова помилки).


Технічні правила перевірки учнівських письмових робіт:

 Усі записи, примітки й виправлення в учнівських письмових роботах треба виконувати ручкою з червоним чорнилом.
 Виявлені помилки позначають так:
-  орфографічні, пунктуаційні та граматичні помилки на вивчені вже правила підкреслюють горизонтальною рискою й на полі в цьому ж рядку вказують тип помилки (І – орфографічна, V – пунктуаційна, г – граматична), помилки на ще не вивчені правила виправляють, перекреслюючи їх скісною рискою ( / ) й надписуючи потрібну літеру чи розділовий знак, вказують на полі тип помилки, проте її не враховують при остаточному визначенні оцінки.
  лексичні (неточність у слововживанні, тавтологія, русизми тощо), стилістичні (стильова невідповідність дібраних мовних засобів, одноманітність дібраних мовних засобів тощо) та змістові помилки (логічні –втрата послідовності викладу, неправильний поділ тексту на абзаци,   фактичні – неправильно вказано дату, власну назву тощо) підкреслюють горизонтальною хвилястою рискою й на березі в цьому ж рядку вказують тип помилки (л – лексична, с – стилістична,   з – змістова помилки).


Немає коментарів:

Дописати коментар