Методичний коментар щодо поурочних, календарних планів,
та учнівських зошитів
1. Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки
України № 240 від 23.06.2000 р. «Про затвердження Інструкції з ведення ділової
документації у загальноосвітніх навчальних закладах I - III ступенів.»:Календарне планування навчального матеріалу здійснюється вчителем
безпосередньо в навчальних програмах. Планування роботи у
загальноосвітньому навчальному закладі не виключають право керівників,
педагогічного колективу на творчість, різноваріантність у виборі форм і
структури планів. Вони повинні бути стислими, конкретними, лаконічними,
передбачати заходи, які обов'язково мають бути виконаними і які можна
контролювати.
Учитель може:
- самостійно складати календарний план, на основі програм та критеріїв
оцінювання навчальних досягнень учнів, рекомендованих Міністерством освіти і
науки України, структуру і форму яких визначати самостійно;
- користуватися календарними планами з друкованою основою, вносячи
відповідні корективи згідно програм та критеріїв оцінювання навчальних
досягнень учнів, рекомендованих Міністерством освіти і науки України.
·
З предметів, програми яких не передбачають погодинного
поділу навчального матеріалу, вчитель зобов’язаний складати календарні плани,
структуру і форму яких визначати самостійно.
Рекомендуємо враховувати:
·
Календарне планування в початковій школі з предметів
інваріантної та варіативної складових Типових навчальних планів складається на
основі Програм для 1-4 класів середньої загальноосвітньої школи (К.:Початкова
школа, 2006)
2. Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки
України № 240 від 23.06.2000 р. «Про затвердження Інструкції з ведення ділової
документації у загальноосвітніх навчальних закладах I - III ступенів.»:
·
На основі календарних вчителі розробляють поурочні плани,
структура і форма яких визначається ними самостійно.
·
Поурочний план може бути складений у вигляді конспекту,
тез, таблиці тощо.
·
Учитель має право самостійно визначати структуру, форму
та спосіб оформлення поурочних планів.
3.Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки
України № 806 від 01.09.2009 р. «Про
використання навчально-методичної літератури у загальноосвітніх навчальних
закладах»:
·
Загальноосвітні навчальні заклади використовують в
організації навчально-виховного процесу лише навчальні програми, підручники та
навчально-методичні посібники, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і
науки України, схвалення відповідною комісією Науково-методичної ради з питань
освіти.
Рекомендуємо враховувати:
·
Учитель може використовувати навчально-методичні
посібники з розробками поурочних планів, що мають відповідний гриф Міністерства
освіти і науки України чи схвалені експертною комісію Науково-методичної ради
Дніпропетровського ОІППО, вносячи, відповідні корективи згідно програм та
критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів, рекомендованих Міністерством
освіти і науки України.
4. Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки
України № 297 від 17 травня 2005р. «Про подолання проявів бюрократизму в
освіті»:
·
Розробка планів проведення навчальних занять є
компетенцією педагога, який і визначає їх структуру і форму.
Рекомендуємо враховувати:
·
Учитель має право самостійно вибрати термін і форму зберігання поурочних планів (урок,
тема, місяць, семестр, навчальний рік).
·
Досвідчені педагоги, які мають достатній досвід
педагогічної роботи, вищу категорію, педагогічні звання, якісні показники в
навчально-виховному процесі, методичні наробки з дозволу шкільної адміністрації
(наказ
або питання на педагогічній раді) можуть користатися поурочними
планами, складеними за попередні роки (за умовою, що використовуються незмінні
навчальні програми та підручники, вносячи в разі потреби відповідні доповнення
і корективи.
·
У поурочному плані об’єктивно виправданими елементами є
дата, тема, мета (освітня, виховна, розвиваюча), обладнання уроку. В ньому
відображаються основні питання змісту навчального матеріалу, форми, методи й
прийоми його опрацювання.
·
Навчальні засоби та інші компоненти навчального процесу,
які істотно впливають на досягнення мети уроку.
·
Структура поурочного плану залежить від типу уроку (урок
засвоєння, нових знань, комбінований, узагальнення і систематизація і інші).
·
Поурочні плани з предмету «Фізична культура»
розробляються на урок або систему уроків.
·
При викладанні 2-3 навчальних предметів вчителями
малокомплектних шкіл, під час складання поурочних планів варто враховувати,
насамперед, що важливим резервом удосконалення навчання є систематичне
використання підручника й навчальної книги для організації самостійної пізнавальної
діяльності учнів на всіх етапах уроку й під час виконання домашніх завдань.
5. У «Положенні про загальноосвітній заклад», затвердженого постановою
Кабінетів Міністрів України від 27.08.2010. № 778 в п. 86 записано:
·
Педагогічні працівники закладу зобов’язані вести
відповідну документацію.
Рекомендуємо враховувати:
·
Шкільна документація, яку веде класний керівник:
- класні журнали;
- особові справи учнів;
- щоденники учнів.
·
Шкільна документація , яку веде вчитель:
- класні журнали;
- журнали факультативних занять,
спецкурсів, курсів за вибором;
- журнали гурткової роботи;
- журнали індивідуальних занять;
- журнали з техніки безпеки;
- робочі зошити;
- щоденники учнів.
6.. У «Положенні про загальноосвітній заклад», затвердженого
постановою Кабінетів Міністрів України від 27.08.2010. № 778 в п. 59 записано:
·
Директор загальноосвітнього навчального закладу
забезпечує контроль за виконанням навчальних планів і програм.
Рекомендуємо враховувати:
·
Директор школи в наказі «Про розподіл функціональних
обов’язків» може покласти обов’язки по контролю за виконанням навчальних планів
і програм на заступника з навчально-виховної роботи.
·
Адміністратор здійснює контроль за підготовкою
календарного планування з метою виконання навчального матеріалу.
·
У результаті перевірки календарних планів заступник
директора з навчально-виховної роботи готує графік проведення практичних,
лабораторних і контрольних робіт з предметів інваріантної складової навчального
плану, а також наказ «Про календарне планування вчителями роботи на навчальний
рік». У грудні на нараді при директорі слухається питання «Про виконання навчальних програм за І
семестр», а в червні готується наказ «Про виконання навчальних програм в 2010 –
2011 н.р.
·
У систему контролю за веденням шкільної документації
входить перевірка класних журналів, зошитів, щоденників учнів, журналів груп
продовженого дня, факультативних занять, предметних гуртків.
·
Систематична перевірка ведення зошитів сприяє покращанню
грамотності учнів, каліграфії, охайності в записах, відповідальності вчителя за
якість та періодичність перевірки зошитів. За результатами перевірки учнівських
зошитів може бути виданий наказ по школі.
·
Перевірка ведення учнівських щоденників дає можливість
виявити обсяг завдань з кожного предмета, завантаженість учнів протягом тижня,
виставлення оцінок класним керівником у щоденник, акуратність ведення записів,
ознайомлення батьків з успішністю учнів.
·
Записи в зошиті виконують кульковою ручкою з синім
чорнилом (для підкреслення членів речення, позначення значущих частин слова,
оформлення таблиць, схем тощо використовують простий олівець).
·
Між класною й домашньою роботою пропускають два рядки
(між видами робіт, що входять до складу класної чи домашньої роботи, рядків не
пропускають).
·
Дату класної, домашньої та контрольної роботи з
української мови й літератури та зарубіжної літератури в 5—11 класах записують
так: на першому рядку дату записують словами, а на другому — вид роботи
(класна, домашня чи контрольна), наприклад:
Сьоме лютого
Класна робот
·
У 10—11 класах у зошитах з української та зарубіжної
літератури можливим є й інше оформлення: на першому рядку записують вид роботи,
а на березі цього ж рядка вказують дату цифрами, наприклад:
07.05.10 Класна робота
·
У зошитах для контрольних робіт з української мови та
літератури й зарубіжної літератури в усіх класах записується дата й лише назва
роботи, наприклад
Сьоме лютого
Читання мовчки
·
Після заголовків, назв видів робіт, підпису зошита крапку
не ставлять.
Зразки підпису
зошита:
Зошит
для робіт з української мови
учня 5- А (3-А)класу
Приютської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст.
Захарченка Сергія
Зошит
для контрольних робіт
з української мови та
літератури
учениці 7 класу
Минівської загальноосвітньої школи
І-ІІ ст.
Усенко Олени
Зошит
для контрольних робіт
з математики
учениці 4-В класу
Минівської загальноосвітньої школи
І-ІІ ст.
Усенко Олени
Технічні правила перевірки учнівських письмових робіт:
Усі записи, примітки й виправлення в
учнівських письмових роботах треба виконувати ручкою з червоним чорнилом.
Виявлені помилки позначають так:
- орфографічні, пунктуаційні та граматичні помилки на вивчені вже
правила підкреслюють горизонтальною рискою й на полі в цьому ж рядку вказують
тип помилки (І – орфографічна, V – пунктуаційна, г – граматична), помилки на ще
не вивчені правила виправляють, перекреслюючи їх скісною рискою ( / ) й
надписуючи потрібну літеру чи розділовий знак, вказують на полі тип помилки,
проте її не враховують при остаточному визначенні оцінки.
• лексичні (неточність у слововживанні, тавтологія, русизми тощо), стилістичні (стильова невідповідність
дібраних мовних засобів, одноманітність дібраних мовних засобів тощо) та змістові помилки (логічні –втрата
послідовності викладу, неправильний поділ тексту на абзаци, фактичні – неправильно вказано дату, власну
назву тощо) підкреслюють горизонтальною хвилястою рискою й на березі в цьому ж
рядку вказують тип помилки (л – лексична, с – стилістична, з – змістова помилки).
Технічні правила перевірки учнівських письмових робіт:
Усі записи, примітки й виправлення в
учнівських письмових роботах треба виконувати ручкою з червоним чорнилом.
Виявлені помилки позначають так:
- орфографічні, пунктуаційні та граматичні помилки на вивчені вже
правила підкреслюють горизонтальною рискою й на полі в цьому ж рядку вказують
тип помилки (І – орфографічна, V – пунктуаційна, г – граматична), помилки на ще
не вивчені правила виправляють, перекреслюючи їх скісною рискою ( / ) й
надписуючи потрібну літеру чи розділовий знак, вказують на полі тип помилки,
проте її не враховують при остаточному визначенні оцінки.
• лексичні (неточність у слововживанні, тавтологія, русизми тощо), стилістичні (стильова невідповідність
дібраних мовних засобів, одноманітність дібраних мовних засобів тощо) та змістові помилки (логічні –втрата
послідовності викладу, неправильний поділ тексту на абзаци, фактичні – неправильно вказано дату, власну
назву тощо) підкреслюють горизонтальною хвилястою рискою й на березі в цьому ж
рядку вказують тип помилки (л – лексична, с – стилістична, з – змістова помилки).
Немає коментарів:
Дописати коментар